Under den senaste tidsperioden har svenska bankkunder förlorat över 1,1 miljarder kronor till följd av mer än 135 000 genomförda bedrägerier. Enligt Finansinspektionen (FI) är detta de högsta uppmätta nivåerna för bedrägerier under ett halvår, vilket innebär en tredubbling jämfört med andra halvåret 2020.
Den mest ökande formen av bedrägeri är när konsumenter manipuleras att genomföra transaktioner. Denna bedrägeriform utgör två tredjedelar av de rapporterade fallen, och det är främst personer över 60 år som drabbas. I de flesta fall får offren ingen ersättning.
”I den här typen av bedrägerier har konsumenter ofta inte rätt till ersättning enligt dagens regelverk, vilket innebär att de ofta själva får stå för förlusterna”, förklarar FI.
Krav på Åtgärder:
Daniel Barr, generaldirektör på Finansinspektionen, kräver omedelbara åtgärder mot denna förödande brottslighet.
”Problemen har vuxit sig större över tid, och det är uppenbart att mer behöver göras. Att bättre skydda konsumenterna på finansmarknaden och strypa pengaflöden till kriminella måste stå högst på agendan för bankerna och betaltjänstleverantörerna”, säger han.
Förslag på Åtgärder:
Finansinspektionen föreslår flera åtgärder för att bekämpa bedrägerier. Myndigheten betonar behovet av skärpt lagstiftning som ställer högre krav på företagen att skydda konsumenterna. Detta kan exempelvis innebära en mer utvecklad och förbättrad övervakning av misstänkta transaktioner samt att företagen ska stå för en större del av förlusterna som uppstår vid bedrägerier.
EU arbetar för närvarande med att ta fram ett nytt regelverk för att stärka skyddet för konsumenterna.
”Det finns en gräns för hur skeptisk och väl insatt en konsument ska behöva vara. Det är mycket positivt att EU arbetar med att ta fram nya regler med skärpta krav på bankerna och betaltjänstleverantörerna”, säger Daniel Barr.
Bankföreningens Åtgärder:
Svenska Bankföreningen, som representerar Sveriges banker, har tidigare presenterat flera åtgärder för att stärka kundskyddet mot bedrägerier. Bland annat föreslår de att införa tidsfördröjningar av vissa transaktioner och att sätta beloppsgränser för betalningar. Kunder ska även erbjudas extra kontroller vid betalningar.
”Till exempel genom notifieringar som upplyser kunden om transaktionen eller att transaktionen måste godkännas av en för kunden betrodd person, framhåller Bankföreningen i ett pressutskick.”
Genom dessa åtgärder hoppas man kunna minska antalet bedrägerier och bättre skydda konsumenterna från ekonomiska förluster.